Ubat Gegat Bantu Jimatkan Petrol!

Written By marhain jelata on 13 Jun 2008 | 1:51:00 PG

Percaya atau tidak? Nak percaya pun boleh, tak mau percaya pun no problem!

Ramai yang telah menggunakan ubat gegat sebagai bahan tambahan untuk menjimatkan penggunaan petrol kenderaan mereka. Rasanya semua orang tahu apa bendanya "ubat gegat" tu. Kalau yang menggunakan nama lain bagi benda tu, harap maklum bahawa ubat gegat tu ialah benda/bahan yang digunakan untuk menghindarkan lipas daripada berumahtangga di dalam almari di rumah kita. Biasanya ia berbentuk bulat berwarna putih lebih kurang saiz guli kaca yang kita main masa kecik2 dulu, tetapi sekarang ni ada bermacam bentuk dan bermacam warna.

Menurut cerita kawan2 yang dah lama menggunakan teknik ini, mereka memasukkan 1 biji ubat gegat bagi setiap 10 liter petrol yang diisi. Kalau kita isi RM50 pada harga sekarang, jumlah liternya ialah 18.51l. Maka kenalah kita masukkan 2 biji ubat gegat tu.

Amaran! Pastikan anda memasukkan ubat gegat tu 1/2 jam - 1 jam sebelum memulakan perjalanan supaya ia cair(hancur) di dalam petrol terlebih dahulu.

Menurut sumber yang sama, kadar penjimatan yang berlaku ialah sekitar 30%. Kalau kita biasanya memerlukan RM100 (37 liter) untuk petrol bagi satu perjalanan, dengan penggunaan ubat gegat kita hanya perlu mengisi petrol sebanyak RM70 (26 liter) sahaja + 3 biji ubat gegat. Harga petrol yang dijimatkan ialah RM30 ditolak RM0.5 harga 3 biji ubat gegat, kita masih dapat berjimat sebanyak RM29.50. Penjimatan yang hebat!

Maklumat yang tak dapat nak dipastikan kesahihannya menyebut bahawa kebanyakan produk untuk menjimatkan petrol yang dijual pun sebenarnya dibuat daripada bahan asas (kimia) yang sama dengan bahan asas ubat gegat. Wallahua'lam.

Pengalaman mencampurkan ubat gegat ke dalam petrol setakat ini tidak menunjukkan sebarang kesan masalah terhadap enjin kenderaan. Sekiranya kita bimbang tentang kerosakan yang mungkin berlaku, sila cuba pada motosikal terlebih dahulu.

Kalau yakin - amalkan. Kalau tak yakin - jangan gunakan!

0 ulasan:

Catat Ulasan