Apa Sudahnya Isu Dewan Orang Ramai?

Written By marhain jelata on 03 Disember 2008 | 4:08:00 PG

"UMNO parti orang bodoh dan jahat". "Kalau tak bodoh dan tak jahat, tak layak masuk UMNO!". Begitu ungkapan seorang penceramah 'top' satu masa dulu. Ketika mendengar ucapan itu terasa macam penceramah itu keterlaluan. Terlalu kasar. Tak kan lah sampai begitu kita nak labelkan orang UMNO. Memanglah ada asas untuk kita simpulkan begitu, tapi tak perlulah kita isytiharkan dan ulang sebut berkali-kali di pentas terbuka.

Hari ini nampaknya terpaksa diakui bahawa penceramah itu BETUL. Semakin hari semakin nyata bodoh dan jahatnya manusia-manusia UMNO ini.

Kes kampung Tebok Yan

Pada awalnya (dua bulan yang lepas) bekas JKKK secara sukarela dan kelihatan terhormat telah menyerahkan kunci dewan orang ramai kepada pengerusi JKKK baru. Satu persefahaman dimeterai secara tidak resmi iaitu "kita guna dewan ini sama-sama, tak kira parti apa pun". Alhamdulillah. PAS pegang satu kunci, UMNO pegang satu kunci.

Dua tiga minggu selepas itu, bekas pengerusi JKKK yang dah jadi pengerusi JKKP memandai-mandai mengarahkan pengerusi JKKK baru supaya membersihkan kawasan dewan. Macam-macam itu dan ini dipesan, diarah dan ditunjuk ajar oleh pengerusi JKKP seolah-olah orang Pakatan Rakyat tak reti nak jaga dewan.

Nyata makhluk UMNO Tebok Yan yang dua tiga kerat itu tak dapat menerima kenyataan politik bahawa negeri Perak bukan lagi ditadbir oleh BN. UMNO dua tiga beranak itu masih nak perasan bahawa dewan tu UMNO yang bina dan UMNO yang punya.

Oleh kerana meluat dengan buruk kelaku UMNO dua tiga kerat tu, pengerusi JKKK melalui mesyuarat JKK telah memutuskan untuk menukar kunci dewan. Kalau UMNO nak guna dewan, mereka boleh mohon kepada Pengerusi JKKK. Kalau JKKP nak guna pun boleh dipertimbangkan.

UMNO sekeluarga yang jadi raja di Tebuk Yan tak dapat terima tindakan menukar kunci dewan tersebut lalu berlakulah adegan jijik berikut:

1. mereka mengosongkan dewan dengan mengambil semua perabot dan peralatan.

2. mereka menamatkan khidmat bekalan air (LAP)

3. mereka menamatkan khidmat bekalan elektrik (TEN)

Mesyuarat jawatankuasa penaja unit peladang terpaksa diadakan dalam dewan tanpa kerusi. Semua yang hadir duduk bersila atas lantai.

Selepas mengosongkan dewan, Pengerusi JKKP meninggalkan sepucuk surat memaklumkan tindakan membawa keluar perabot dan peralatan dewan itu. Alasannya:

SEMUA PERABOT DAN PERALATAN DALAM DEWAN ITU ADALAH MILIK SYARIKAT KAMPUNG. BUKAN MILIK JKKK. BUKAN PERUNTUKAN KERAJAAN.

Rupanya kerajaan BN selama ini tak pernah menyediakan peruntukan perabot dan peralatan dewan orang ramai. BN hanya bina dewan kosong. Tanpa perabot. Tanpa Peralatan. Tanpa bekalan air. Tanpa bekalan elektrik.

Bodoh sungguh kerajaan BN! Bodoh sungguh kerajaan UMNO!

Atau dua tiga kerat UMNO Tebok Yan itu yang amat bodoh. BODOH kerana sepanjang memimpin kampung mereka tak tahu nak usahakan peruntukan perabot dan peralatan dewan. BODOH kerana percaya bahawa mereka boleh memperbodohkan orang lain dengan menipu tentang syarikat kampung.

Syarikat kampung? Syarikat apa? Siapa pemiliknya? Apa butiran pendaftarannya?

Itulah UMNO. Sama saja dimana-mana pun. Mungkin ada segelintir yang tak jahat dan tak bodoh. Tapi kebanyakannya memang bodoh dan memang jahat?
4:08:00 PG | 0 ulasan | Baca sepenuhnya